تاریخ انتشار: شنبه 1401/01/27 - 08:38
کد خبر: 429808

بازخوانی تحلیلی سخنرانی نمایندگان دانشجویی در دیداررمضانی با رهبر انقلاب/ اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها تبدیل به معاونت سیاسی شده است/ ساختار قدیمی سربازی باعث از بین رفتن استعداد جوانان شد

معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها تبدیل به معاونت سیاسی شده است/ ساختار قدیمی سربازی باعث از بین رفتن استعداد جوانان شد

صدا و سیما به جای اینکه ملی رفتار نموده و از ظرفیت تمام استانها بهره گیرد به صورت فاحش به تریبون افراد و هنرمندان و تهیه کنندگان ثابتی بدل شده است به گونه ای که در شبکه های جدید این مساله به وضوح دیده می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر سال که نزدیک به ماه مبارک رمضان می‌شویم، خاطرات خوشی از دیدار دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب در ذهنمان متبادر می‌شود. در یکی از روزهای ماه رمضان جلسه‌ای انتقادی و صریح بین دانشجویان و رهبری برگزار می‌شود که نمایندگان تشکل های دانشجویی به بیان نظرات کارشناسی و انتقادی نسبت به روند کشور طی یکسال اخیر می پردازند.

زاویه دید هر کدام از تشکل‌های دانشجویی به جامعه، دولت، اقتصاد و مشکلات امروز کشور به گونه‌ای است که می توان گفت هر کدام با توجه به دغدغه و نگاه خود، موضوعات خاصی را بیان کرده‌اند. ما بر آن شدیم تا در سلسله گزارش‌هایی به بررسی دغدغه‌ها و انتقادات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همچون بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت و نشریات دانشجویی وزارت علوم از سال 1395 تا 1400 را که در دیدار با رهبر انقلاب داشتند، بپردازیم.

«حسین زینلیان» دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب/ ماه رمضان سال 1395:

1. یکی از بزرگترین معضلاتِ اقتصادیِ کشور، عدم کارآمدیِ کافیِ نهاد ها و سازمان های نظارتیِ اداری و مالی مثل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و امثالهم می باشد، به گونه ای که نه مردم به درستی می دانند از کدام ارگان، انتظار نظارتِ دقیق و اقدامِ قاطع را داشته باشند، نه مفسدینِ اقتصادی آنقدر در برابر چشمِ ناظرِ نهادهای نظارتی احساسِ خطر می کنند، که در چندین فقره ی اختلاس و فساد مالی و حقوق های نجومی، خلاء آن به شدت احساس گردید، پیشنهادِ ما افزایشِ اختیارات نهادهای نظارتیِ اداری و مالی در ساختارِ نظام یا تجمیع این سازمان ها و نهادها مثل قضیه ادغام موفق نیروی انتظامی در اوایل دهه 70 می باشد.

2. از دیگر معضلاتِ کشور مساله حاشیه نشینانی است که به دلیل اختلافِ طبقاتی و در برهه ای فراموشیِ مسئولینِ امر، امروز در بدترین وضعیت معیشتی، بهداشتی و فرهنگی سپری می نمایند و با پاس کاری دولتمردان در انجام وظایفِ محوّله، این پدیده ی اجتماعی کم کم به معضلی امنیتی برای نظام اسلامی تبدیل می‌گردد.

3. استکبارِجهانی با ترورِ ژنتیکی و بیولوژیکی، کمرِ همت به تضعیف و نابودی ملت ها بسته و متاسفانه خبرهایی مبنی بر ورود بعضی محصولات غذایی تراریخته و اصلاح ژنتیک شده ی مضرشنیده می شود و علیرغم تاکید حضرتعالی بر حفاظت از ذخایرِژنتیکی و استفاده از محصولات کشاورزی سالم عده ای سعی در واردات انبوه محصولاتِ تراریخته دارند.

4. خدمتِ مقدّسِ سربازی به دلیل در نظر نگرفتن استعدادها و مهارت ها و رشته و مدرک تحصیلی به یکی از مهمترین دغدغه های جوانان در سالیان اخیر تبدیل شده است، البته باور داریم که اگر با اصلاح ساختار سربازی، در جبهه های متعددِ نظامی، اقتصادی، فرهنگی و علمی از قابلیت های جوانان استفاده شود نه تنها این بازه ی21 ماهه به محلِ پرورشِ استعدادها برای ورود به جامعه تبدیل می شود، بلکه تخصصی تر شدن مقوله ی دفاع، موجبِ آزادیِ خرمشهرهای فرهنگی و اقتصادی و علمی خواهد شد. (بیشتر بخوانید)

«متین منتظمی» دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب/ ماه رمضان سال 1396:

۱. برخی از موسسات مالی همچون کاسپین و آرمان در غفلت و خواب مسئولین ، پول و سرمایه مردم را به توبره خودشان ریختند ، آیا رواست به خاطر ندانم کاری عده ای غیر مسئول و غیر متعهد ، اعتماد به نظام اسلامی از بین رود؟ بدتر از این ، سکوت ملال آور مسئولینی است که از مردم عذرخواهی نکرده و پیگیری حق و حقوق مردم را درگیر سیاسی کاری های خود کرده اند که به شدت باعث رنجش خاطر مردم مظلومی گشت که با اعتماد به بانک مرکزی، سرمایه خود را در چنین موسساتی وارد کرده اند.

۲. طرح نظام سلامت که بنا به اذعان آقایان شکست خورد باعث ایجاد شکاف طبقاتی عظیمی بین کادر غیر پزشک با برخی متخصصان خاص و و آقازاده گشت تا جایی که بودجه های تخصیص یافته برای بخش پیشگیری، به حقوق های نجومی افراد خاص تبدیل شد حال با این طرح شکست خورده چاهی برای بودجه کشور کنده شده که با هزینه های عمرانی ٤ سال ایران نیز پر نمی شود.

۳. سیستم نظارت بر فضای دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی چنان ضعیف است که مسئولین به خود اجازه می دهند قانون را با علاقه خودشان تفسیر کنند و با آن تفسیرشان تشکل ها و دانشجویان انقلابی تحت فشار قرار دهند علی رغم تاکیدات شما نسبت به ایجاد فضای فرهنگی سالم در دانشگاه ، در کمال تعجب دیدیم که این آقایان مسئول برای دور زدن حرف های حضرتعالی هزار و یک تعبیر و تفسیر از خود ارائه کردند ، نمونه اش همین کنسرت در دانشگاه که در برخی از دانشگاه های ما عملاً محیط را جولانگاه خوانندگان زن و مرد کرده اند وقتی مستندات هم ارائه می دهیم بازهم همان تعبیر و تفسیر های من در آورده شان را روی میز میگذارند.

4. شبکه ملی اطلاعات که بستر اصلی فضای مجازی است، در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته و عملا به شعار تبدیل گشته است چرا که این بستر فضای مجازی ،بومی، امن ، مطلوب و با قیمت پایین تری در اختیار مردم قرار می گیرد. شبکه ملی اطلاعات با توجه به اینکه می تواند بستر بهتری از فضای مجازی را در اختیار ملت قرار دهد مورد بی مهری های فراوان قرار گرفته است نمی دانیم چرا عده ای سعی دارند تا این طرح را به کما ببرند و همچنان پول مردم ایران را صرف واردات پهنای باند در قبال اینترنت بی کیفیت، نمایند؟ (بیشتر بخوانید)

«حسین اخگرپور» دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب/ ماه رمضان سال 1397:

1.می‌بایست منابع ملی بر اساس عقلانیت، استحقاق و استعداد مناطق تخصیص یابد تا از رانت خواری، چانه زنی و عدم شفافیت تخصیص بودجه ها که باعث بحرانهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی می گردد جلوگیری به عمل آید. بر این اساس در زمینه برنامه ریزی فضای سرزمینی، وجود مرکز سیاست گذاری و تصمیم ساز در مورد آمایش سرزمینی که فراتر از جریانات و زد و بندهای سیاسی دولت و مجلس باشدلازم می نماید.

2.دانشگاه دیگر مبدا تحولات نیست چرا که وقتی نگاه مسئولین به وزارت بهداشت و علوم سیاست زده است نباید بیش از این هم انتظار داشت، وقتی علم را فدای انتصابات سیاسی می کنند، وقتی در برخی از دانشگاه ها اساتید و مسئولانی جذب شده اند که عملا کارشان پمپاژ نا امیدی نسبت به آینده نظام است، وقتی دانشجو را با چوب سیاسی کاری می رانند، وقتی معاونت فرهنگی دانشگاه تبدیل به معاونت سیاسی شده است، آیا می توان آن را مبدا تحول نامید؟!

3.صدا و سیما به جای اینکه ملی رفتار نموده و از ظرفیت تمام استانها بهره گیرد به صورت فاحش به تریبون افراد و هنرمندان و تهیه کنندگان ثابتی بدل شده است به گونه ای که در شبکه های جدید این مساله به وضوح دیده می شود.

4. لازم است از شورای عالی انقلاب فرهنگی بگویم که فقط اسمش هست و هیچ خبری ازرسمش نیست، شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز تبدیل به یک دستگاه سند ساز شده، اسنادی که هیچ ضمانت اجرائی ندارند و نظارتی هم بر اجرا یا عدم اجرای آنها نمی شود، به نظر می رسد که بایستی روح جدیدی در کالبد شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده شده و ان شا الله شاهد جوانگرایی و حضور چهره های جدید در ترکیب این شورا و حتی انتصاب عضوی دانشجویی درآن باشیم. (بیشتر بخوانید)

«محمدامین مهدی‌پور» دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب/ ماه رمضان سال 1398:

1.متاسفانه باتوجه به روند های کلی کشور، تاثیر نرخ ارز به حدی زیاد است که موجب بزرگترین هرج و مرج اقتصادی تاریخ کشور شده است؛ این که در یک دهه، میزان سقوط ارزش پول ملی ایران بیشترین میزان در جهان (پس از سوریه) باشد، اصلا متعارف و منطقی نیست. البته در شرایطی که دولت منفعل و بازار عنان گسیخته است و وزارتخانه‌های متولی کار و صنعت و اقتصاد توسط گروه‌های رانتی اشغال شده‌اند، وضعیت نباید بهتر از این باشد.

2.در باب مردم سالاری دینی، یک حکومت اسلامی می‌بایست ساختار دقیق تربیت نیروها ومدیران آینده خود را برای مردم و نخبگان مشخص نماید، تا در مقابل، توده‌های مردم نیز نقش خود را در تحقق دولت اسلامی دانسته و به آن عمل کنند. اما اگر در جامعه اسلامی، این ساختار مشخص نباشد، مسلما در آن جامعه باند های قدرت و ثروت بوجود می آیند که خطرشان برای حکومت اسلامی، چندین برابر بیشتر است، در آن زمان کم کم افراد جای ارزش ها را می گیرند. در چنین سیستم نیمه پارلمانی نیمه ریاستی ناقص، گروه‌های سیاسی صرفاً کارکرد انتخاباتی داشته و هیچ یک پاسخگوی وضعیت کشورنیستند، همین خود باعث می شود که مردم در مواقعی هم که گلایه به حقی داشته باشند، مشکلات را به پای حاکمیت بنویسند و خروجی چنین سیستمی آقازاده پروری خواهد بود.

3. در جامعه اسلامی ما قرار بود آموزش و پرورش و آموزش عالی مکمل هم باشند اما پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، تبعیض و تفاوت‌های میان این دو چه بسیار زیاد است. آن‌ها خوب می‌دانند که امروز باید از طرح خرید خدمات آموزشی حمایت کنند و برای دانش‌آموزان ما، مدرسه‌های به اصطلاح مجهز بسازند و آن وقت مدیران جنتلمن را در راس این مدارس گمارده و سند 2030 را در خفا اجرا کنند.

4. در چنین شرایط اقتصادی که قشر محروم و مستضعف، با مشکلات معیشتی متعدد مواجه است، نمایش تجملات آقازاده‌ها در فضای حقیقی و مجازی، نمکی است بر روی زخم ملت قهرمان ما، در این راستا از حضرتعالی تقاضا داریم تا دستور فرمایید، دستگاه‌های مسئول با سرعت و دقت هرچه تمام‌تر نسبت به تدوین و اجرای آیین نامه قانون رسیدگی بر اموال مسئولین اقدام نمایند. (بیشتر بخوانید)

«محمد زادمهر» دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب/ ماه رمضان سال 1399:

۱. حضرتعالی در دیدار دانشجویی، توصیه فرمودید به حضور در عرصه مبارزه با خصوصی سازی نادرست، در این بین تعدادی از دانشجویان با برداشت خاصی از حرف‌های شما آنقدر در عدالتخواهی تند شده اند که بدون توجه به مسائل دانشجویان و دانشگاه به شاخه دانشجویی جنبش‌های کارگری تبدیل شده اند؛ و از طرفی دیگر، متاسفانه بخشی از حاکمیت نیز، با حمایت از این مدل عدالتخواهی، سعی در شنیده نشدن صدای نمایندگان واقعی کارگران و اصناف را داشته، و ترجیح می‌دهد با تعدادی دانشجو طرف باشد تا کارگرانِ مظلومی که چندین ماه است حقوقی دریافت نکرده و شرمنده‌ی زن و بچه شان هستند.

۲. منظور از دولت جوان و حزب اللهی باتوجه به انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی بعد، رئیس جمهوری جوان است یا هیئت دولتی چابک و کارآمد؟ چون عده‌ای اینگونه برداشت کرده اند که نظر شما صرفا روی کار امدن رئیس جمهوری جوان می‌باشد و افراد میانسالی که امکان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آینده را دارند در دایره‌ی انتخاب شما قرار نمی‌گیرند.

3. به نظر می‌رسد حرکت به سوی آموزش و پرورش نیمه متمرکز در راستای سندتحول بنیادین کمک شایانی برای تحقق عدالت آموزشی باشد که البته تا زمانی که شاهد سیاسی کاری‌ها و انتصابات توصیه‌ای در این وزارتخانه و طرح‌هایی همچون واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور هستیمبعید است این هدف محقق گردد.

4.اتفاقات اخیر بازار سرمایه و شرایط معیشتی جامعه نشان داد که مردم حاضرند دارایی‌های خود از مسکن، دلار وسکه را فروخته و درجایی که شفافیت، سوددهی و ضریب نقدینگی مطمئن داشته باشد، سرمایه گزاری کنند. امروز شاهد آن هستیم که بازار سرمایه با دارا بودن این ۳ ویژگی شاهد استقبال ویژه مردم و ورود نقدینگی فزاینده‌ای شده که اگر به خوبی مدیریت گرددقطعا یکی از پیشران‌های اصلی تحقق جهش تولید خواهد شد. در این میان، اما این نگرانی وجود دارد که فروش شرکت‌های بزرگ از سوی دولت برای جبران کسری بودجه بوده و زمانی که دولت به اهداف خود برسد بازار رها خواهد شد و نتیجه آن از دست رفتن سرمایه‌های مردم و ایجاد بحرانی به مراتب سنگین‌تر از دی ماه ۹۶ و اتفاقات آبان ۹۸ خواهد داشت بنابراین لازم است در عین استفاده از ظرفیت‌های مثبت بازار سرمایه و حمایت از این اعتماد عمومی صورت گرفته، نسبت به کاهش خطرات احتمالی تدابیر درستی اندیشیده شود. (بیشتر بخوانید)

«توحید تقی‌زاده» دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب/ ماه رمضان سال 1400:

1.در سال گذشته در حرکتی هماهنگ کلیه‌ی ارکان نظام با تبلیغات رسمی در صدا و سیما مردم را به بازار سرمایه دعوت نمودند و مردمی که تا دیروز پولشان را در بانک‌ها می‌گذاشتند یا با خرید دلار و سکه سرمایه‌ای برای آینده‌ی خود سرمایه گذاری می‌کردند، با امید و اعتماد به نظام اقتصادی ایران وارد بورس شدند و از سوی دیگر با آزادسازی سهام عدالت قریب بر ۵۰ میلیون ایرانی سهامدار بورس شدند و شد آنچه نباید برای مردم مظلوم اتفاق می‌افتاد. تصمیمات خلق الساعه و آزمون و خطا و عدم پشتیبانی محسوس از بازار سرمایه، بلایی بر سر مردم آورد که امروز نه تنها سودی عایدشان نشد؛ بلکه قریب به ۴۰ درصد از اصل سرمایه شان نابود شده. چه کسی پاسخگوی این بی اعتمادی ایجاد شده خواهد بود؟

2. در یک سال گذشته بعد از توهین به سرباز شمالی و سیلی خوردن سرباز تهرانی، دوباره موج اعتراضات نسبت به مدل کنونی سربازی در بین جوانان فراگیر شد، رهبرا کشوری که می‌تواند از توان جوانان اش در جهاد اقتصادی، جنگ نرم و جهاد علمی استفاده کند چرا در حد کار‌های ابتدایی که بعضاً تاثیری هم در تامین امنیت کشور ندارند از ظرفیت جوانان استفاده می‌کند، بار‌ها مطالبات و خواسته‌ی به حق جوانان درباره تغییر شیوه‌ی کنونی سربازی در کشور را خدمت مسئولین امر گفته ایم، اما تا به امروز توجهی به این مطالبه عمومی جوانان نشده است، لطفا شما تدبیری نمایید.

3. با شیوع ویروس کرونا، استفاده از فضای مجازی افزایش یافته و به خصوص میزان استفاده از آن به دلیل مجازی شدن مقوله‌ی آموزش برای نسل دهه ۸۰ و۹۰ ای‌ها به فراگیری آن افزوده است و تمام دستگاه‌های عریض و طویلی که قرار بوده برای ساماندهی فضای مجازی با حمایت‌های مادی اقدام قابل توجهی صورت دهند، نه تنها موفق نبوده اند، بلکه هر روز شاهد از دست رفتن سنگر‌های مقاومت در فضای مجازی می‌باشیم.خرمشهر‌های مجازی در حال سقوط است و پاوه و آبادان مجازی در حصر به سر می‌برند. برآورد ما این است که کاری از نیرو‌های رزمنده و خودجوش دیگر بر نمی‌آید و تا زمانی که مسئولین کنونی، طرحی نو برای آفند و پدافند در فضای مجازی طراحی ننمایند تغییری در صحنه‌ی رقابت و جنگ نرم در فضای مجازی ظهور و بروز پیدا نمی‌کند.

4. با وجود تاکید حضرتعالی بر جوانگرایی متاسفانه به جای آنکه در سازوکاری شفاف، جوانان متخصص و متعهدی که در گوشه و کنار کشور، شانه‌های خود را در زیر بار مشکلات کشور قرار داده اند از ظرفیت شان استفاده شود، کیف کش‌ها و نوچه‌های رجال سیاسی مسئولیت‌ها را یکی پس از دیگری مانند گندم درو می‌کنند و در ولع کسب مسئولیت‌ها، هر مسئولیت را پله‌ی مسئولیت بعدی می‌کنند و اسفناک که نام جوانان مومن و انقلابی را نیز برخود یدک می‌کشند، از جنابعالی ملتمسانه تقاضا داریم حداقل دستگاه‌های ذیل خودتان ضمن شفاف کردن ساختار جذب و ارتقای نیرو، حق جوانان متخصص و متعهد به خصوص شهرستانی‌ها را پایمال نکرده و تغییری در شیوه‌ی جوانگرایی خود اعمال نمایند. (بیشتر بخوانید)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top